Kløe i huden? Dette kan være årsakene

Hva kommer kløe i huden av, og hva kan hjelpe? Her er rådene til deg som klør!

Kløe i huden er plagsomt. Foto

Kløe i huden skyldes stimulering av sansenerver i huden. I tillegg til ytre årsaker, som reaksjon på insektstikk, matvarer, nikkel eller parfyme, kan også kløe komme av indre årsaker.

Hudsykdommer kan gi kløe i huden

Både atopisk eksem, elveblest og skabb er eksempler på hudsykdommer som medfører mye kløe. Andre sykdommer som psoriasis og hudkreft kan også klø. Noen pasienter med akne har også plager med kløe, og kan være medvirkende årsak til at personen plukker seg i huden.

I noen tilfeller er det ikke huden i seg selv som forårsaker kløen. Det kan også komme av underliggende sykdom, som for eksempel blodsykdom. Legemidler kan gi kløe, og det samme kan sykdommer i nyrer, lever og galleganger.

I noen tilfeller er det opplagt hva hudkløen skyldes; men i andre tilfeller er det nødvendig at du blir undersøkt for allergi og andre sykdommer.

Tørr hud

Den vanligste årsaken til kløe er hudsykdommer, men det er litt annerledes for eldre mennesker. Hos eldre er nemlig tørr hud den vanligste årsaken til kløe.

Har du tørr hud, sørg for å smøre deg grundig med nærende krem uten parfyme. Antihistaminer og lokalbedøvende midler kan også virke i visse tilfeller, men sjekk alltid med lege før du starter behandling.

Også psykiske forhold kan spille inn når det kommer til kløe, og aller mest som forverrende faktor. Siden behandling av kløe er avhengig av årsak, bør du alltid oppsøke lege ved vedvarende kløe uten kjent årsak.

Råd til deg som klør:

• Bruk nærende krem uten parfyme.
• Sjekk om kløen kan komme av allergi eller eksem.
• Er kløen vedvarende, bør det sjekkes ut av lege.