Sommerhud: Slik blir du klar for sommerferien

Har du planer om å bruke mye av sommerferien ute i finværet, bør du forberede huden din på det. Kanskje du har allerede har tatt ferie? Disse tipsene for sommerhud vil gjøre godt for kroppen selv om du allerede har vært mye ute i solen.

juli 6, 2018

Start alltid med å fjerne gammel hud, for å gjøre plass til ny. Det kan være lurt å bruke peeling der du skrubber vekk døde hudceller. Dette vil øke produksjonen av nye hudceller, samtidig som huden din blir sterkere og mer motstandsdyktig i solen. En peeling vil også hjelpe med å få i gang blodsirkulasjonen – noe som gir huden mer glød.

Tilfør huden fuktighet

Huden, som alt annet, tørker lett ut i sterkt sollys. Derfor er det ekstra viktig at du tilfører nok fuktighet både før og etter at du er ute og koser deg i solen. Gode natt- og dagkremer hjelper også, men det er ekstra lurt å hydrere huden gjennom hele dagen.

Unngå solarium

Mange tror at det går an å «sole seg opp» i solarium for å være klar for utesesongen. Det er en myte. Lyset i et solarium er ikke det samme som naturlig sollys. Brun hud fra solarium gir ingen ekstra beskyttelse mot solen, fordi solariumslyset ikke har de samme UVA og UVB-strålene som finnes i naturlig sollys.

Bruk solkrem

Det kan være fristende å kaste seg hensynsløst ut i solingen for å få farge raskt, men det er lurt å være forsiktig fra første stund. UVA-stråler kan nemlig påvirke elastisiteten i huden, mens UVB-strålene gjør huden brent. Derfor er det viktig at du bruker solkrem både rikelig og ofte. Bruk også gjerne ekstra høy solfaktor til å begynne med, siden huden ikke har vært vant til så mye solstråler fram til nå.

Og har du ikke fått tid til å være ute i finvære enda er det viktig å huske at huden vil være mer sensitiv enn vanlig. Dette krever at huden får ekstra beskyttelse mens den bygger opp sitt naturlige forsvar.

Spis deg klar til å møte solen

Hva kan være bedre enn å spise seg til sunn og sterk hud? Ernæringsekspertene anbefaler i det minste dette som en del av sommerforberedelsene. Det er spesielt tre vitaminer som trekkes frem som viktig for sterk og smidig hud.

Vitamin A, C og E stimulerer hudens celleproduksjon samtidig som de hjelper med å beskytte mot skadelige stråler. A-vitaminer får du blant annet gjennom fisk, egg og meieriprodukter og grønnsaker. Bær, sitrusfrukt og tomater er alle gode C-vitaminkilder, og nøtter, olivenolje, ost og melk gir deg E-vitaminer.

Fem myter og fakta om soling

  1. Det er lurt å «sole seg opp» i solarium. MYTE. Solarium bruker ultrafiolette stråler, sola gir UVA- og UVB-stråler. UV-eksponering i et solarium er verre enn naturlig sollys.
  2. Du blir ikke brun med høy solfaktor. MYTE. Det tar litt lengre tid å bli brun, men du slipper å bli brent og brunfargen varer lenger.
  3. Selv med faktor må du være forsiktig i solen. FAKTA. Faktor beskytter, men ikke så lenge om gangen.
  4. Solen er et viktig D-vitamintilskudd, så mye soling er sunt. MYTE. Du får nok D-vitamin ved å sole ansiktet i ett kvarter, to til tre ganger i uken.
  5. Huden eldes raskere i solen. FAKTA. Ingen eksterne faktorer aldrer huden så mye som solen.